Sari la conținut
Logistica inversă, cum se optimizează pentru eficiență și dezvoltare

Logistica inversă, cum se optimizează pentru eficiență și dezvoltare

Logistica inversă, cum se optimizează pentru eficiență și dezvoltare. Să aruncăm o privire la cele mai presante întrebări legate de subiect.

Care este procesul pentru logistica inversă?

Logistica inversă se referă la orice proces care inversează fluxul comun de materii prime sau bunuri finite de-a lungul lanțului de aprovizionare. De la depozit, la locația de sortare până la clientul final (indiferent dacă este consumator sau afacere).

Aceasta include șoferii de la firma de transport ce se întorc la un centru cu produse dintr-o livrare eșuată. Sau un client care returnează un produs în magazin, trimis apoi la un depozit.

Lanțul invers poate implica clientul, expeditorul, furnizorul de logistică și producătorul. Deoarece logistica inversă e complicată și fiecare caz este unic, crearea unei strategii de logistică inversă este esențială pentru orice afacere.

Puteți câștiga valoare din serviciile de returnare și recuperare a activelor, serviciile de eliminare sau schimbarea mai rapidă cu livrările eșuate.

Creșterea vânzărilor de comerț electronic și închiderea locațiilor fizice a dus la creștere în volumul de returnări. Dacă gestionarea acestor activități era dificilă înainte, acum acestea au devenit o problemă critică.

Comercianții, furnizorii de logistică, distribuitorii și directorii lanțului de aprovizionare nu o pot ignora.

Să aruncăm o privire la unele dintre cele mai presante întrebări legate de logistica inversă. Să descoperim în acest articol de blog cum să implementăm o soluție eficientă de logistică inversă.

Aceasta poate crește recuperarea valorii și reduce costurile logistice.

Există diferite tipuri de logistică inversă?

Sistemele de logistică inversă pot fi împărțite în două tipuri: planificate și la cerere.

1. Logistica inversă planificată

Companiile de apă îmbuteliată au creat modele de afaceri bazate pe o strategie de logistică inversă. Producătorii de modă și mobilier pot avea politici de returnare pentru a-i stimula pe clienți să cumpere fără a-și asuma un risc.

Creșterea comerțului electronic în toate grupele de vârstă a dat naștere acestor modele de afaceri și procesului de logistică inversă. Pentru aceste companii, a avea o operațiune de logistică inversă planificată este esențial.

2. Logistica inversă la cerere

Majoritatea comercianților și companiilor de logistică sunt în măsură să țină pasul cu cererea de logistică inversă planificată. Lupta începe atunci când trebuie să ne confruntăm cu logistica inversă la cerere.

Problemele la cerere contestă lanțul cu logistică inversă, nepermițând organizarea avansată a returnărilor. Mișcări la cerere ale produselor merg „împotriva” modelului logistic standard al afacerii relevante.

Totuși, sunt forma mai tradițională de logistică inversă.

Când se folosește un proces de logistică inversă?

Pot exista diverse motive pentru care apar procesele logistice inversate. Cele 5 cazuri comune de utilizare a logisticii inverse sunt:

    1. returnările clienților: în special din comerț electronic;
    2. livrări nereușite;
    3. șoferul returnează piese sau produse deteriorate;
    4. managementul și eliminarea deșeurilor, precum și reciclarea;
    5. returnări B2B.

1. Returnări

Un client decide că nu îi place un produs și încearcă să îl returneze. Comercianții cu amănuntul abordează procesul de returnare în moduri diferite, rezultând diverse procese de logistică inversă.

2. Încercare de livrare nereușită

Un flux inițiat de șofer în care, din orice motiv (clientul nu este acasă, adresa este greșită etc.), un produs nu a putut fi livrat și trebuie returnat la depozit (sau, în cazul livrării din magazin, într-o locație de vânzare cu amănuntul).

3. Șoferul returnează piese sau produse deteriorate

Unele sau toate articolele dintr-o comandă sunt găsite deteriorate la sosirea la client? Șoferul marchează unele dintre produse ca fiind acceptate și returnează produsul marcat ca deteriorat.

4. Gestionarea deșeurilor sau reciclarea

Mulți furnizori de servicii vor arunca aparatele electrice vechi și alte produse sau le vor recicla. Acest lucru poate fi efectuat ca parte a unui flux de livrare hibridă care include atât pickup-uri, cât și drop-off-uri pe aceeași rută.

5. Returnări B2B

Logistica returnării produselor nevândute către centrele de distribuție sau distribuitor. Acesta e momentul din care producătorul sau comerciantul le poate distribui spre revânzare.

De ce este importantă logistica inversă?

Logistica inversă a fost întotdeauna o problemă în ceea ce privește gestionarea lanțului de aprovizionare. Chiar fără legătură cu comerțul electronic. Schimbările mari, neașteptate de pe piață și obiceiurile ulterioare ale consumatorilor au afectat rentabilitatea.

Ceea ce exacerbează fluxul logistic invers e cantitatea mare de returnări ale produselor provenite de la cumpărătorii online. Dintr-o dată, logistica inversă devine mult mai dificilă de gestionat cu succes.

Experiența clientului este un punct principal în logistica inversă. O returnare defectuoasă a produsului, precum și o experiență de livrare proastă, va agrava reținerea clienților prin descurajarea de a cumpăra din nou.

Provocările pentru logistica inversă

Prea multe companii nu sunt la curent cu gestionarea logisticii inversate. Ineficiența operațională menține produsele returnate pe rafturi și departe de revânzare. Provocările pentru logistica inversă sunt duble:

  • lipsa de pregătire și optimizare în lanțul de aprovizionare;
  • implicațiile financiare ale acestei nepregătiri.

Ineficiență

Procesul de transport al produselor înapoi la un centru, magazin sau depozit e, de obicei, ineficient. Fiecare secundă pe care o comandă o petrece în tranzit sau în depozit până când poate fi revândută costă banii comerciantului.

În procesul logistic tradițional, un articol returnat poate ajunge la un centru de sortare direct de la un client sau de la curier, dar și dintr-un magazin. Acest articol stă apoi pe un raft, așteptând să fie reprocesat.

Adesea, nu există nicio modalitate de a cunoaște numărul comenzii sau de a conecta numărul comenzii furnizorului de logistică la numărul comenzii cu amănuntul, ceea ce complică și mai mult identificarea produsului.

Producătorii și comercianții pierd anual sume importante din cauza produselor ce stau în așteptare. Acestea ar trebui trimise într-o locație din care comercianții le pot revinde dintr-un alt punct al lanțului.

Costurile pentru logistica inversă

Logistica inversă este costisitoare pentru toată lumea. Aceste costuri se referă la cele suportate de cumpărător și nu includ cele de procesare, reaprovizionare și revânzare suportate de vânzător.

Și costurile pentru comercianții cu amănuntul sunt mari, mai ales atunci când nu sunt pregătiți.

Nu este o surpriză faptul că vânzătorii sunt deseori descurajați de gândirea logisticii inversate, din cauza costurilor implicate. Cu toate acestea, astăzi, mai mult ca oricând, comercianții înțeleg că, pentru a rămâne relevanți în lumea comerțului electronic, procesul de returnare și gestionarea ciclului de viață al serviciilor sunt esențiale pentru succes.

De ce sunt atât de importante returnările în era eCommerce?

Obiectivul logisticii inverse este de a minimiza cheltuielile și, în mod ideal, de a recupera valoarea din produse. Acest lucru este important pentru categoriile cu rate ridicate de cumpărături online și de returnări.

Mulți comercianți oferă returnări gratuite, dar compensează costul acestora prin taxarea pentru livrare. Acest lucru înseamnă că returnările sunt o opțiune potențial costisitoare pentru consumatori, care îi pot descuraja să cumpere.

Datorită nivelurilor ridicate de ineficiență în majoritatea operațiunilor de logistică inversă e mai simplu și mai ieftin pentru mulți comercianți ca clienții să păstreze articolele decât să deruleze procesul de logistică inversă.

Concluzia? Pentru mărcile cu vânzări online puternice, singura soluție pe termen lung e de a educa clientul cu privire la efectele de mediu ale acestor obiceiuri și ale rentabilității în general.

Aceștia trebuie să ofere îndrumări mai bune în alegerea produselor. Vorbim despre o evoluție pe termen lung în mentalitatea consumatorului.

Deocamdată, cea mai bună soluție în gestionarea supraîncărcării bunurilor returnate, îmbunătățind și relațiile cu clienții, este de a investi în capabilități mai avansate de logistică inversă. Însă, mulți furnizori de logistică nu oferă suport de returnare și capacități căutate de comercianți.

Cum trebuie să gestionați logistica inversă

Pentru ca logistica inversă să aibă succes, companiile trebuie să implementeze capabilități specifice de returnare și logistică inversă. Iată câteva bune practici pentru gestionarea logisticii inverse prin tehnologie:

1. Digitalizați logistica inversă și procesul de gestionare a returnărilor

Lanțurile de aprovizionare devin digitale dintr-un motiv. Fluxurile logistice tradiționale nu pot face față cantității masive de bunuri care trebuie să treacă prin returnări.

Mai mult, clienții ar trebui să poată solicita retururi, să primească coduri de bare printabile și să programeze un retur de pe website-ul sau aplicația unui comerciant. Ori să acceseze fluxul de returnări dintr-un link inserat în mesajul de livrare.

Primii pași într-un plan eficient de logistică inversă: digitalizarea și automatizarea procesului!

2. Creșteți densitatea livrărilor prin adăugarea de returnări la cerere

Includeți eliminarea sau reciclarea bunurilor sau pieselor vechi ca ultim pas al serviciilor logistice. Un software bun de expediere le va permite expeditorilor să adauge bunuri pentru returnare ad-hoc la o livrare planificată.

În acest fel, comanda poate fi dusă la un centru de sortare la un cost mai mic sau chiar gratuit pentru furnizor sau comerciant.

3. Utilizați o aplicație care gestionează livrările nereușite, mărfurile deteriorate și conformitatea

Dacă o livrare eșuează, șoferul ar trebui să poată încărca cu ușurință informațiile în sistemul logistic. Acest lucru va face mai ușoară procesarea comenzii în depozit și în centrele mai jos de flux.

Alternativ, unele aplicații pentru șoferi pot conecta comanda înapoi la cursa curentă a șoferului. Aceasta este apoi redirecționată pentru a găzdui o a doua încercare de livrare în aceeași cursă.

Aplicația pentru șoferi ar trebui să le permită acestora să scaneze produsele dintr-o singură comandă ca „pentru returnare”. Dacă e digitalizată, această „dovadă”, precum dovada livrării, va face procesul invers mai rapid și sigur.

4. Sincronizați diferite numere de ordine

Utilizați instrumente ce vă permit să scanați o comandă o singură dată și să corelați numerele de ordine din diferite sisteme interne cu acea comandă.

Acest lucru va consolida custodia pe întregul lanț de aprovizionare, facilitând sortarea produsului odată ce intră în centru sau se întoarce la magazin.

5. Procesarea returnărilor și analiza datelor

Atunci când un produs returnat intră în depozit, acesta trebuie scanat de un sistem care leagă automat fiecare produs de comanda sa de livrare anterioară, arătând din ce depozit sau magazin provine etc.

Următorul pas e înțelegerea locului în care, de-a lungul lanțului de aprovizionare, e profitabil să expediați mărfurile specifice în cauză. Ar trebui să fie expediate la un depozit regional?

Cât va costa expedierea către un consumator final direct dintr-un depozit? Pentru a răspunde la aceste întrebări, veți avea nevoie de o vizibilitate completă asupra operațiunilor de livrare, precum și a operațiunilor de logistică inversă:

  • costurile și disponibilitatea flotei;
  • termenul de valabilitate;
  • inventarul magazinului etc.

Gestionarea corectă a inventarului comenzilor și raportarea datelor în lanțul de aprovizionare va duce la pierderi mai mici și la o rapiditate crescută a revânzărilor venite din returnări.

6. Conectați-vă logistica inversă, logistica forward și sistemele de gestionare a stocurilor

În mod ideal, întregul lanț de aprovizionare ar trebui sincronizat pentru a evita surplusul de date. Sistemele dvs. de gestionare a logisticii și de transport ar trebui să fie integrate cu sistemele suport. Inclusiv cele pentru gestionarea stocurilor.

În acest mod puteți înțelege unde este inventarul și unde este necesară aprovizionarea. Dacă inventarul invers este vizibil în lanțul de aprovizionare în momentul în care este scanat în depozit, puteți identifica mai ușor unde ar trebui să fie transferat pentru o nouă vânzare.

7. Tratați experiența de întoarcere la fel ca oricare alta

Pentru a determina clienții finali să aibă încredere în operațiunile dvs. de returnare începeți prin a oferi transparență deplină în lanțul de aprovizionare invers.

Trimiteți o notificare prin care confirmați că șoferul a ridicat produsul. Trimiteți altă notificare atunci când bunurile returnate au ajuns la un centru și alta când clientul a primit suma de bani înapoi.

Dacă ați ratat o livrare, trimiteți clienților un mesaj cu un link pentru a reprograma. În cele din urmă, asigurați-vă că includeți evaluările clienților. Aceasta arată clienților finali că experiența lor contează pentru dvs.

Concluzie

Logistica inversă este o parte critică a lanțului de aprovizionare. Companiile de logistică și cele de retail trebuie să o integreze pentru a rămâne competitive în industria livrărilor de comerț electronic.

Când este digitalizat și automatizat, un serviciu de logistică inversă va reduce pierderile. De asemenea, va îmbunătăți serviciul expeditorului. Satisfacția clientului final va juca un rol semnificativ într-o strategie de logistică ecologică.

Satisfacție crescută poate fi dată și de servicii SEO la cel mai înalt nivel. Pentru a beneficia de oferte link building nu uitați să intrați în contact cu noi!

Înapoi sus